Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2008 16:55 - Софийски куриер - месечно издание на Френското посолство у нас
Автор: ivadiva Категория: Бизнес   
Прочетен: 843 Коментари: 0 Гласове:
0



image

По-динамичен търговски обмен между нашите две страни

Франция и България вече са членки на единния европейски пазар, като една от целите на този пазар е да стимулира стокообмена. Всъщност, даже чисто символично, вече не говорим за внос и износ, а за вътрешно общностен търговски обмен. В този контекст, България като отворена и динамична икономика, внася много и все повече. През 2007 г. вносът й възлиза на 71 % от БВП, той е 37 % за Румъния и 23 % за Франция. За десет години стокообменът й с Франция е нараснал трикратно, а само от началото на тази година се е повишил с 15 %. Но въпреки тази динамика, нашите две страни са сравнително скромни партньори. На Франция се пада 4 % от износа на България и 3,8 % от нейния внос. На България се пада 0,1 % от износа на Франция и 0,1 % от нейния внос. През 2007 г. обемът на търговския обмен между Франция и България е на стойност 1090 милиона евро по данни на френските митници и 1372 милиона евро по данни на българските. Както виждаме, статистиката не е точна наука. Така например, един френски козметичен продукт, който се продава в България може да е бил съхраняван известно време на склад в междинна европейска страна. При потеглянето на стоките от Франция не се знае кои от тях ще стигнат до България, но при пристигането на стоките в България винаги е ясно какво произхожда от Франция. Именно от там произтичат основно разликите. Френските продажби в България са в унисон с икономическото развитие на страната: като българския растеж и те са ориентирани по-скоро в областта на инвестициите, отколкото в областта на потребителските стоки. През първите осем месеца на 2008 г., 27 % от нашия износ представляват стоки за професионално оборудване, половината от които съоръжения за машиностроенето (с повишение от 52 %), а една трета са полуготови стоки, основно химически, пластмасови и текстилни продукти. Що се отнася до потребителските стоки (16 % от нашите продажби), очертават се три основни категории: продажбите на автомобили представляват около 10 % и бележат ръст от 13 %, фармацевтичните продукти - 9,3 %, като бележат ръст от 75 % и парфюмерийните и козметични продукти, които представляват едва 2,3 %, но са с ръст от 48 %. Накрая, Франция е продала на България и самолети на стойност 47 милиона евро през 2007 г. и 32 милиона евро от началото на 2008 г. Имайки предвид единичната цена на тези машини, броят на доставките може значително да повлияе на статистиката както нагоре, така и надолу. А България какво продава на Франция? Много и разнообразни дрехи и текстилни продукти (близо една трета от общия внос), което от своя страна определя важната роля на България като изпълнител на поръчки на големи френски възложители. Подобна е и ситуацията в машиностроенето (14,5 %), където българските продажби бележат ръст от 17 %. България изнася за Франция и химически продукти, метали и електрически и електронни консумативи. Същевременно трябва да се отбележи факта, че статистиката на търговския стокообмен не е в състояние да отчете значителния поток на нематериални стоки, а именно: програмни продукти, изработени в България и прехвърлени във Франция. Тези статистики не включват и военното оборудване, като доставените през 2006 г. хеликоптери за нуждите на българската армия.

 image

  

Des йchanges commerciaux plus dynamiques entre nos deux pays

La France et la Bulgarie sont maintenant membres du marche unique europйen, dont l’un des objectifs est de stimuler les йchanges. Symboliquement d’ailleurs, on ne parle plus d’import-export, mais d’йchanges intracommunautaires. Dans ce contexte porteur, la Bulgarie, йconomie ouverte et dynamique, importe beaucoup, et de plus en plus. Ses importations reprйsentaient 71 % de son PIB en 2007, un taux qui est de 37 % pour la Roumanie et de 23 % pour la France. En dix ans, ses йchanges commerciaux avec la France ont йtй multiplies par trois ; depuis le dйbut de l’annйe, ils ont progresse de 15 %. Mais, malgrй ce dynamisme, nos deux pays sont des partenaires йconomiques modestes l’un pour l’autre : la France absorbe 4 % des exportations de la Bulgarie et fournit 3,8 % de ses importations ; la Bulgarie absorbe 0,1 % des exportations de la France et fournit 0,1 % de ses importations. Le volume des йchanges commerciaux entre la France et la Bulgarie a reprйsente en 2007 1090 millions d’euros selon la douane franзaise et 1372 millions selon la douane bulgare. On voit donc d’emblйe que la statistique n’est pas une science exacte. C’est que, par exemple, quand un produit cosmйtique franзais est vendu en Bulgarie, il peut avoir йtй stocke quelque temps dans un pays europйen intermйdiaire. Au dйpart de France, on ne sait pas qu’il va se retrouver en Bulgarie, tandis qu’a l’arrivйe en Bulgarie, on sait qu’il provient de France. C’est de la que, pour l’essentiel, vient la diffйrence. Les ventes franзaises en Bulgarie sont a l’unisson du dйveloppement йconomique du pays : tout comme la croissance bulgare, elles sont tirйes surtout par l’investissement, un peu moins par la consommation. Ainsi, sur les huit premiers mois de 2008, 27 % de nos exportations sont-elles constituйes de biens d’йquipement professionnels, dont la moitie d’йquipements mйcaniques (en progression de 52 %). Un tiers sont des biens intermйdiaires, surtout des produits chimiques ou plastiques et des produits textiles. Du cote de la consommation (16 % de nos ventes), on trouve trois grandes catйgories: l’automobile pиse prйs de 10 % du total et progresse de 13 % ; les produits pharmaceutiques a peine moins (9,3 %) mais augmentent de plus de 75 % ; les parfums et cosmйtiques ne reprйsentent que 2,3 % mais progressent de 48 %. Enfin, la France vend aussi des avions a la Bulgarie, pour 47 millions d’euros en 2007 et 32 millions depuis le dйbut de 2008. Compte tenu du prix unitaire de ces appareils, le nombre de livraisons peut йvidemment influer de maniиre importante sur les statistiques, a la hausse comme a la baisse. Et que la Bulgarie vend-elle а la France? Beaucoup de vкtements et de produits textiles (prйs du tiers du total), ce qui illustre l’importance de la Bulgarie comme sous-traitant pour le compte de donneurs d’ordre franзais. C’est йgalement le cas dans l’industrie mйcanique (14,5 %), pour laquelle les ventes bulgares sont en progression de 17 %. La Bulgarie exporte aussi en France des produits chimiques, des mйtaux et des composants йlectriques et йlectroniques. Relevons cependant que les statistiques des йchanges commerciaux ne peuvent pas enregistrer des flux pourtant importants comme les biens immatйriels, et notamment les logiciels йlabores en Bulgarie et transfиres en France. N’y figurent pas non plus les йquipements militaires, tels les hйlicoptиres acquis en 2006 par l’armйe bulgare.

 

 



Тагове:   месечно,   НАС,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivadiva
Категория: Бизнес
Прочетен: 40407
Постинги: 8
Коментари: 63
Гласове: 14
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930